Thursday, August 18, 2011

Please Include 'Kelancaran Bertutur' In 'Budi Bahasa Budaya Kita' Campaign.

Hello peeps...


Entry ini kalau dibaca separuh jalan, memang takkan faham. 


Tiba-tiba aku terfikir what is really Budi Bahasa Budaya Kita ?...


Setiap hari aku kena call delivery Pizza Hut as adik aku yang Daniel tu tak puasa. So pizza adalah makanan harian nya. Dialing 1300882525 is my daily routine...

Pizza guy : Smattanglehpatkanborpon?
Aku: Haa, sorry ?
Pizza guy: lehpatkanborpon?
Aku: Pardon me?
Pizza guy: borpon? borpon?


Aku banyak kali haa? haa? haa? sebab aku tak faham dan kurang jelas dengan apa yang ditanya. 


Setelah aku teliti dengan betul dan dengar dengan penuh penghayatan..Rupanya yang nak disampaikan...


Pizza guy : Selamat petang, boleh dapatkan number phone?
Aku: Haa, sorry ?
Pizza guy: Boleh dapatkan number handphone?
Aku: Pardon me?
Pizza guy: number phone ? number phone ? 


Kalau ditanya dengan lancar begini but if aku masih haa? haa? haa? then itu memang terbukti lah aku pekak. 

Aku google Budibahasa Budaya Kita, semua nya banyak menekankan tentang nilai-nilai sivik terhadap sekeliling. Salah satu darinya adalah bercakap lembut dan sopan santun dengan nada yang tidak menengking. Tapi dalam case Pizza guy itu, kalau dengar tuturan nya sungguh berbudi bahasa dan soft spoken tapi yang kurang nya adalah kelancaran bertutur.

Kelancaran bertutur tu aku rasa perlu sebab ia berkaitan dengan berbahasa. Tidak lah nanti haaa?? haaa?? Apa dia ?? haa?? Kita plak yang nampak macam badak pekak. Padahal memang satu patah pun tak faham apa yang cuba disampaikan oleh pihak sana. Tak susah pun nak sebut setiap perkataan tu dengan lancar. 

Namee kedekut credit phone?
Haha. Bukan kedekut credit phone sebab perlu bercakap lama dengan Pizza guy, tapi sebab aku dah bosan tiap hari yang menjawab panggilan tu sama je gayanya. As dah jadi routine aku, sebelum dia tanya number phone..aku dah jawab dah 019 bla bla bla 10. Sebelum dia confirmkan address aku, aku dah yup yup betul. Sebelum dia cakap masa penghantaran 30minutes, aku dah cepat-cepat mencelah masa penghantaran 30 minutes kan? terima kasih Okbai. 


Kadang kadang bila datang mood nak balas dendam...


Pizza guy: Smattanglehpatkanborpon?
Aku: kosong...........................................satu........................................................sembilan................. ( aku saja je sebut seketul seketul biar dia tunggu satu satu number ) geheheheheheeh. so nak dapatkan number phone aku, satu satu dia tekan counter tu..hahaha ) 

Dah tak larat nak dengar orang bercakap macam band Butterfingers menyanyi....cakap bersambung-sambung semua perkataan. 


Happy reading and have a nice day...

wseparla...rasa lapar la.


matbka...selamat berbuka. 






68 comments :

  1. alahai. ingatkan bhasa thai yg dorg ckp. hee

    laju sgt smpy tak trtangkap dbuatnya

    ReplyDelete
  2. dlm sehari 400kali dia duk ckp benda yg sama wahai nameee..

    so bila sampai turn namee yg ke 401 maka jadi lah camtu... hahahaahah

    ReplyDelete
  3. Hahaha kadang2 saya tak faham jugak dorang akap apa sbb semuanya dengan slang tersendiri memang akan haaaa haaa haaa laahhh. hehe

    ReplyDelete
  4. hehe..titew pon nanak sukewwz sameww orgzz tam ginieww~ mencikk! mencik! haha:P

    ReplyDelete
  5. Smattanglehpatkanborpon? - HAHAH! :D

    tp ada certain people memang macam tu namee.. dia mcm dari kecik dah cakap macam tu.. memang susah nak adjust balik... mcm sorang kenalan saya ni...

    bila dia cakap, seolah-olah mcm dalam mulut dia penuh makanan.. susah nak tangkap apa dia cakap.. bila suruh ubah, dia kata pernah try.. tapi tak dapat ubah jugak :)

    ReplyDelete
  6. erk.ina ambil masa dalam 10 minit nak fahamkan apa yang dia cakap mula-mula tu dalam entri sis.

    ReplyDelete
  7. hahha tadi azza pulak tepon teksi, pakcik tu pekak plak orang dah sebut bebetul dah.. huhu

    ReplyDelete
  8. hahaha~
    btol jgak tu erk.. dok ckp laju mcm kereta api sapa pon tak faham,.

    ReplyDelete
  9. bahsa melambangkan bangsa.. hehehe.. martabatkan bahsa kita dipersada pizza hut :)

    ReplyDelete
  10. nice!

    aku pun selalu order pizza tp domino..pun slalu kena haaa? haaaa?

    mati2 igt mmg aku separuh pekak..rupa2nya mamat pizza tu yg lidah x betul

    fuh alhamdulillah. elok lg telinga aku rupanya.

    ReplyDelete
  11. haha susah jugak macam tu ye.. kalau baca pun dah 2 dan 3 kali baru nak paham, apatah lagi kalau cakap.. sah la x paham :D

    ReplyDelete
  12. lorr~ abg pizza peminat butterfingers rupenye...tapi butterfingers sebut lagi lambat2 lar... ~enjit......enjit....semut siapa sakit naik atas........~ =)

    ReplyDelete
  13. hahaha. kelakar sgt! :)
    anyway, die segan nak ckp sampai kene speed up mase ckp tuh... ")

    ReplyDelete
  14. hahahahha.. budi bahasa budaya kita^^

    mamat tu ahli grup butter fingers kot^^

    ReplyDelete
  15. femes sangat neh.. hehe

    http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/mr-right-dah-dapat-status-glitterati.html

    ReplyDelete
  16. selalunya suara orang lelaki yang bergumpalan dalam telefon ni. saya pon sering mengalami masalah yang sama. kalau dengan perempuan tak pernah pulak. maybe sebab suara lelaki besar.

    nanti kalau kita mcm haa? haa?, mereka akan kuatkan suara mcm kita tak dengar. tapi hakikatnya tak faham apa yg dia cakap. kalau saya sakit hati sangat, saya jerit balik kat dia. ha? tak faham lah. cuba cakap terang-terang sikit. (dalam nada sopan) :D

    ReplyDelete
  17. mula2 baca pun tak faham namee ckp apa,rupanya nak bgtau yg tu..hahaha..

    semuanya cakap yg hujung2 jer,heh..kalah ayat sms..;)

    ReplyDelete
  18. haha.. ape punya bahasa tu.. langsung x paham.. haha

    ReplyDelete
  19. eh jap...kau order untuk adik kau ka untuk....

    ok abaikan soalan aku tadi..tak jadi tanya..
    hahaha

    ReplyDelete
  20. eh jap...kau order untuk adik kau ka untuk....

    ok abaikan soalan aku tadi..tak jadi tanya..
    hahaha

    ReplyDelete
  21. setuju sgt dgn statement sis!!
    he/she should mentioned the words one by one..if not, slalu lah jadi haa? haa? sometimes fed-up jugak kan, everyday faces the same prob.

    btw, salam 18 ramadhan ;)

    ReplyDelete
  22. kelakar gilaaaaaa !!! hahahaha

    borpon borpon? macam orang sesat tanya jalan je.heheh

    ReplyDelete
  23. hahah ! lawak la pizza guy 2..
    bahasa melambangkan bangsa =)

    ReplyDelete
  24. 2 dia.pose2 orderkan piza utk adek...............................tumpang makan sekali ke kak?

    ReplyDelete
  25. Piza Boy = Orang Vietnam? Terasa mahu makan piza. Dengan tiba-tiba.

    ReplyDelete
  26. ahaha..nak ekspress la tu kununnye...sabo jela...aih..

    ReplyDelete
  27. ahahaha..
    selalu kena mcm ni..
    tension jgk kdg2..

    ReplyDelete
  28. hahahahha sengal nye lah piza guy ckp xnk bkk mulut. puase 2 yg letey kot :P

    ReplyDelete
  29. mungkin dia lidah pendek kot nameee?? huhiuhii

    ReplyDelete
  30. cakap sleng gitu sbb terpengaruh dgn bhs sms kot.ehehe..cth : nombor telefon jd borpon...

    ReplyDelete
  31. setuju!
    kalau cal bank pun,sama gak...
    dorg ckap nk cpat,jd semuanya bsambung je...so i mmg akan buat derk je pada intro dorg tu,sbb mmg xleh nk faham pe yang diorg ckap..
    nak suruh dorg ulang pn mls...:)

    ReplyDelete
  32. haha.kalau ckp camtu dengan fyka.mmg nak kene pelempang je org tu. cakap sepatah tak paham. tak pun jwp songtulan-tuwegepatmenamjuh..- 019-1234567. haha.

    ReplyDelete
  33. sepatutnya dorang dah ada track record, jadi tak perlu rasanya tanya soalan yang sama..

    ntah.. sebab tak pernah call pizza.. makan kat sana ye pernah. ;)

    ReplyDelete
  34. hehehe.. ni namanya orang cakap straight xde bengkang bengkok.. hehehe.. =)

    ReplyDelete
  35. kepala dah tak betul kot. cakap macam malas. heheh.

    ReplyDelete
  36. tu,we,ge,pat,me,nam,juh,pan,lan,luh..

    haha..tp kn,ada la sorg motivator tuk subj math fiq dlu.dia kata utk mudah ingat dan memahirkn pengiraan,elok gn bahasa pndk2 mcm ni.amik hujung je.

    ntah ye ke dak =='

    ReplyDelete
  37. haha. tu lah pasal, mulut berat kot. sekarang nie memang mcm2 stail berckp yg pelik2. hairan -.-

    ReplyDelete
  38. tahu tkpe . tension gile taw bila dgr org ckp laju . hee

    ReplyDelete
  39. hahaha.... lawak betol...ckp mcm org siam lak.. yang part balas dendam tu xley blahh da...

    ReplyDelete
  40. pekerja pemalas ler tu nameee...hahahaha

    ReplyDelete
  41. betul tu, kadang2 mereka ingat pelanggan ni semua boleh faham! kalau betul2 nak pentingkan budi bahasa, cakaplah betul2 kan?

    ReplyDelete
  42. kadang kadang saya pun tercakap macam tu. hahaha..

    nak cakap terima kasih jadi tmmmsih

    mungkin sebab dia terlalu kerap sebut benda yang sama so, dia jadi terpendek lidah nak ulang benda yang sama sekali lagi.

    ReplyDelete
  43. bahaha..smattanglehpatkanborpon?? punyelah aku fikir pejadahnye ayat ni..haha..

    ReplyDelete
  44. hehe..fist bace ingt bhsa thailand..hehehe..kelakar..tp betul..tawu la expert kn..tp xyah la ckp laju bebenor..hahha..

    ReplyDelete
  45. okay, yana tergelak je baca entry ni.. very good example :)

    contoh dalam life sendiri adalah contoh yang terbaik sebab kita dah alaminya sendiri ^_^

    ReplyDelete
  46. betul betul~~

    budi bahasa budaya kita,

    tapi sekali sekale ok pe kenakan orang.

    HAHA

    ReplyDelete
  47. hehe ingtkan betul2 org pizza tu cakap mcm tu..

    betul tu, budi bahasa budaya kita..setiap apa yg kita tuturkan haruslah jelas dan maksudnya jelas..dlm berkomunikasi kena ada semua ciri2 tu..

    kalau guna bahasa yg susah org nk faham, susahla kalo cmtu kan..cthla dlm kes order pizza tu, kan dh jejas nama baik pizza kalo pekerjanya cakap tak jelas..kita yg nk order pun xjadi nk order lg next time huhu

    ReplyDelete
  48. ade jugak org cakap macam tuh,,siyes tak paham,,huhu

    ReplyDelete
  49. grrr apalah..cakplah terang2 ni emsti kes nak copek yo nie

    ReplyDelete
  50. hehehe..macam macam.
    kelakar!!.
    budi bahas budaya kita.

    ReplyDelete
  51. betul tu dear.. kadang menyampah bila dengar.. apatah lagi bila ada bahasa "SENGALISH" huhhuhu... :)

    budi bahasa budaya kita.. kalau bukan kita sape lagi yang nak memartabatkan bahasa sendiri??

    ReplyDelete
  52. borpon?apakah..haha, akhirnya baru tau,number phone rupanya...

    entry ni lawak dan menarik.:))

    ReplyDelete
  53. berckp dengan gaya jemu and malas mcmtu kan? haha, memanglah penjanaan transformasi kemajuan membuatkan rakyat makin malas-,-

    ReplyDelete
  54. rasanya dia letih amat ulang dialog yang sama kot. lagi2 bulan puasa ni. hish. yaya kerja call orang pun nak tak nak laratkan jugak. cakap sebutir2 sampai tekak kering.


    *dah lama tak makan pizza. nyum2 -.-

    ReplyDelete
  55. i order pizza x smpai 1 minit...
    bagi no fone
    yer yer yer yer
    sebut nak order piza apa
    ok bye
    siap...hahahahahahaha

    ReplyDelete
  56. hahaha Namee jahatt. rse mcm nak jadi Pizza guy tu, boleh dapat num Name for fre ~ wahahaha

    ReplyDelete
  57. hahaha Namee jahatt. rse mcm nak jadi Pizza guy tu, boleh dapat num Name for fre ~ wahahaha

    ReplyDelete
  58. suka entry ni.superb!! Nak borpon? Hehe

    ReplyDelete
  59. suka entry ni. superb.! nak borpon? hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...