Monday, April 2, 2012

Kenapa Orang Susah Nak Berhenti Mengumpat ?

Hello peeps..

Mengumpat ? Gossiping ? Kalau cakap buruk tentang seseorang dibelakang,itu sudah dikira mengumpat dan mengaibkan orang tu kan. Korang selalu mengumpat ? Aku selalu juga ter-mengumpat. Kadang-kadang takde pun niat nak cakap hal orang tapi secara tak sengaja. Aku rasa ramai yang pasang niat untuk avoid dari bercakap buruk tentang hal orang lain kan ? Niat di hati ni, kalau boleh nak sangat jauhkan dari mengumpat. Tapi aku tengok, satu benda yang buat orang yang berniat baik, tiba-tiba terjoin sekali.

Begini....

Kucing oren adalah kucing suci manakala kucing sebelah itu adalah kucing yang suka gossip...


"Tapi bukan nak cakap apa lah kan..."



Terus kucing oren suci bertukar jadi Mak Jemah..

Tahu tak kenapa kucing oren suci tadi tu bertukar jadi "Mak Jemah" tiba-tiba ? Sebab aku rasa so far ramai yang menghalalkan mengumpat tu bila bermula cakap "aku bukan nak cakap apa"..lepas tu join sekali mengumpat. Cakap buruk pasal hal orang tapi dihalalkan dengan ayat "aku bukan nak cakap apa" atau "aku bukan niat apa " tapi dia tu hodoh gila tho, gigi dah la mancung, berbau pulak tu.

"aku bukan nak cakap apa lah kan" tapi dia tu memang bangang dan bodoh.

"aku bukan nak cakap apa lah kan" tapi dia tu memang hodoh la sehodohnya..

"aku bukan nak cakap apa lah kan" tapi dia tu memang tak sesuai dengan pakwe dia.Pakwe dia handsome sangat, mana sesuai dengan dia!.

"aku bukan nak cakap apa lah kan" tapi dia tu memang pemalas dan tak guna.

"aku bukan nak cakap apa lah kan" tapi dia tu memang sampah masyarakat.

Aku sendiri pun pernah "aku bukan nak cakap apa lah kan" lepas tu pumpampumpam syok je cakap hal orang kat belakang dengan orang sekeliling yang beria nak jaga taknak mengumpat tiba-tiba ter-join sekali mengumpat bila menggunakan perkataan "aku bukan nak cakap apa lah kan". Korang macam tu jugak ke ? ngeheheh.

Selalu guna  "aku bukan nak cakap apa lah kan" ? hihi

Sama-sama lah kita berhati-hati okay.Aku pun dah taknak guna dah ayat  "aku bukan nak cakap apa lah kan", sebab nanti terlebih-lebih pulak terkeluar hal orang. Seriously.

Happy reading and have a nice day...  :)




10 Rahsia Lelaki Yang Perempuan Perlu Tahu !


68 comments:

  1. samalah kita. haha bila fikir balik,kejamnya lah hai kita ni. :/

    ReplyDelete
  2. hahahaha..cara menghalalkan mengumpat yg tak bape bagus...

    ReplyDelete
  3. mengumpat takkan jd sorang2...kalau kena gu dia mesti jadik punya, jauhi omong kosog..banyakkan zikir. insyaallah!

    ReplyDelete
  4. bukan nak cakap tapi nak ngate lah kan..haha
    nice lah namee..kadang2 org x pernah berhenti berkate2

    ReplyDelete
  5. Hahha. Aku bukan nak cakap apa la kan tapi entry Kak Namee ni memang best laa. Sesame lah kita jauhi aktiviti mengumpat dan yang seangkatan dengannya :) haha.

    ReplyDelete
  6. kalau kamimengumpat pon biasanya principal sekolah takpun PM Najib. hahaha

    ReplyDelete
  7. yana bukan nak cakap ape la kan.. hehe.. majority memang macam tu pun yana tengok.. yana setuju cakap namee.. yana pun tergolong same dengan TER ngumpat tu.. huhuhu Y__Y

    ReplyDelete
  8. "aku bukan nak mengutuk ke apa..."

    benda ni pon org biasa gna tmasuklah manusia yg tulis komen ni. Ihihik

    ReplyDelete
  9. ramai jugak elie dgr org cakap "aku bukan nak cakap la kan" tapi, japg dia pun jadi mak jemah! haha..sometimes elie pun guna ayat tu as mukadimah, tp lama2 boleh gak tercakap pasal org lain.. owh, no good! hahaha

    ReplyDelete
  10. slm pagi sis yg comel^^

    akak setuju sbb sama ada kat office ke kat kawasan rumah ke..umpat dan gosip tu perkara biasa.mmg akk cuba avoid x nk join tapi bygkanlah kita tgh borak ttg resipi~fesyen~make up dll cerita..tiba2 termasuklah sesi gosip-mengosip.

    owh bkn org pompuan je bgosip,lelaki x krg hbtnya!bos akk pun kdg2 dok sembang ttg bisnes,tiba2 tergosip lak ttg partner(mula dr sikap org tulah,bini dialah,anak dialah dll).

    makin kita elak utk dgr,tiba2 theret gak sama bila kita nk bg pdpt pasal org tu alahai...

    yelah akk pun x mahulah cakap "saya bukan nak cakap apalah..."

    ReplyDelete
  11. betul apa yang namee tulis!
    kadang2 kita tak sedar yang kita bukan berniat apa tu akan jadi niat yang tak baik...
    jadi untuk menggelakkan kita dari mengumpat cuba elakkan diri bila kawan2 berbual tentang perkara yang mengata orang lain ni!

    ReplyDelete
  12. hahhahha, btol kata mak jemah. org salu menghalalkan percakapan dgn ayat "aku bukan nak kata apa" tuh. terasa cam diri sdri nih bukan nak umpat sebenarnya tapi nak cakap benar. tp kalau dah nama cakap blakang tu, still cakap blakang, still ngumpat dan akhirnya membawa kpd, meleret2..ceta jd tak ttu hala...

    hahha, akak pon gitulah kekadang..ye la, kekadang kita pon ada pendapat, cuma cara luahkan pendapat tuh, hampeh sket. kehkeh...

    sama2lah kita merubahnya yer namee..hehe

    ReplyDelete
  13. die org pk mgumpat 2 best kot..cite hal org...tp bg ira mgumpat xbesttttt...;)

    ReplyDelete
  14. hahaha..yang kucing kat atas tu kelakar je..;p

    tapi memang betul..cuma ramai yg tak sedar kan? seeloknya diamkan diri je..tak yah cakap ape2..kalau dgr org yg mulakan umpatan tu kite wat macam dengar tak dengar je..masuk tinge kanan kuar tinge kiri..tapi hati tu kena btul2 kuat la..kih3..

    ReplyDelete
  15. kau tau, jirang aku. kencing dlam toilet. tak ke pelik tu ?



    kahkakhakah !

    ReplyDelete
  16. tu la, satu hari kalau kumpul2 brape jam tah mngumpat. kna blaja avoid gak sikit2,, puasa je kot yg mampu buat tu semua..saye pon bukan nk sgt ngumpat, tp kdg/sll tak tahan la gelora nk bkongsi ni..pendam2 leceh..^_^

    ReplyDelete
  17. hehehe..alamak...maybe kene tukar perkataan tu?hehehe :) nice entry namee

    ReplyDelete
  18. a'ahlah..sy pun selalu guna perkataan tu..huhu..

    ReplyDelete
  19. Great ! bukan mengumpat tu yg great. U got brilliant idea .. bukan nak katalah kan... :)

    ReplyDelete
  20. Namee! kelakar sgt k gambo kucing bedua tuh..hehe..

    Bukan nak cakap apa la kan..

    Entri ni memang best! hehe..

    p/s: jauhi diri dari mengumpat... :)

    ReplyDelete
  21. aku bkn nk ckp apa lah kan..hehe..

    ReplyDelete
  22. comel bile tengok kucing tu duduk...

    manusia memang suka mengumpat. aku pun belajar tak mengumpat skang...

    ReplyDelete
  23. hahaha,itu lah kan,mesti nak cakap jugak kan.

    ReplyDelete
  24. itu lah kan,kenapa nyerk,i pun selalu kadang2 macam itu,hehehe

    ReplyDelete
  25. kahkahkah..ingtkn nk tegur kwn tu.. rupenya smbung.. ciskek btl..

    ReplyDelete
  26. dan satu lagi cara.

    bukan niat nak mengumpat, tapi macam tu la..dia tu bla blah blah blah.

    hehehhe

    ReplyDelete
  27. amboih2 kucing oren tu,kemain lagi ye...hehe

    *kata yg tak benar fitnah,kata belakang2 mengumpat..diam itu lebih baik...hehe

    ReplyDelete
  28. Ha'ah bilaa laa nak insaf orang orang yang mengumpat nie haaa . Dialog tu lucu kelakar ahahahaha

    ReplyDelete
  29. haha...ada yg sentap ke dgn ayat tu...haha~

    ReplyDelete
  30. kalaulah kucing itu benaran pandai mengumpat macam manusia2 yang lainnya, rosak seisi alam. hehehe

    ReplyDelete
  31. ok sumpah LAWAK gle kucing oren a.k.a mak jemah!!! hahahhahhaa....mule2 budget warak kn..hahha XD btw, hi, i came via k.ogosh gtu..

    ReplyDelete
  32. hahahaha namee memang kreatif abis kalau nak sampai kan mesej okey!

    ngumpat kalau smpai nak jatuhkan aib orang baik lupakan..tapi kalau ngumpat ngan adik bradik..teringat masa zaman kecik2 dulu..ok itu sumpah lawak..gelakkan zaman hingusan itu sgt best.. ;)

    ReplyDelete
  33. hehe..akak rs lum penah ckp gitu lg..tp bercerita hal org lain tu mmg penahlah kan tp sekadar dgn suami sendiri..dgn jiran sebelah x penah..

    ReplyDelete
  34. hahaha//x leh bla masa kusing oren tu bertukar..ganas giler..kih3..

    bukan nak cakap apalah kn..tapi kusing oren tu......eh2 nak mengumpat lak..hehee

    ReplyDelete
  35. aku bukan nak cakap apa la kan..tp mak jemah tu very the,,...

    hahahahaa

    ReplyDelete
  36. hahaha.. termegumpat skali eks.. hover la pulak tuh.. taknak..!! hahaha

    ReplyDelete
  37. hahaha..mak jemah tu la terpengaruh pulak. :D

    ReplyDelete
  38. haha one of my friend kalau nak buka rahsia org akan guna ayat.


    "kita cerita sini habis sini lah eh? dia tu kan, bla bla bla".


    aiyoo next time jgn kasi rahsia kat dia. habis semua di jaja nya.

    ReplyDelete
  39. hehe betul tu.. tp skrg dah sedar da.. sbb nti org tu jgk akn ngumpat blik kt kita^^

    ReplyDelete
  40. dh mcm sebati dh mngumpat nie dgn masyarkat kita

    ReplyDelete
  41. woh..abis kucin jd demonstrator tukang umpat...hehe..

    ReplyDelete
  42. hehehee dua kali 5 je..

    mak jemah oiii mak jemahhh

    ReplyDelete
  43. saya bukan nak cakap apa . tapi entry kakak kelakar !

    ReplyDelete
  44. bukan nak cakap ape la kann.. kak namee tu memang dot dot dot ^^

    ReplyDelete
  45. heee..kdg2 terjebak jugak dgn budaya tak sehat neh


    adehhh

    ReplyDelete
  46. kalau namee yg bagi nasihat, rasanya semuaaaa golongan boleh terima.. perkara2 yg biasaaa terjadi sekeliling kita... "aku bukan nk ckp apalah kan" hahahaha...

    ReplyDelete
  47. huhu,antara cara @ ayat untuk menghalalkan mengumpat..=.="

    ReplyDelete
  48. haha mula2 buat muka suci je, rupanya mak jemah lagi melebih

    ReplyDelete
  49. kalau sy bukan kata "nak cakap ape lah" tapi ia jadi sesi luahan hati.. so rasanya xmengumpat kot.. hehe.. luah kan ape yg terbuku dihati ni..

    ReplyDelete
  50. nak wat cmne.. dah jadi tabiat diorang kot...

    ReplyDelete
  51. akak bukan nak cakap apa lah,tapi entry ni memang terbaik hehehehe

    ReplyDelete
  52. terkadang berdiam diri itu lebih baik :)

    ReplyDelete
  53. NICE POST. hahahahahaha betul sgt ape ko ckp. tp aku nk elak umapt, aku tukar topik aje.

    ReplyDelete
  54. kena elakkan berkawan dgn org yg suka mengumpat barulah aktiviti mengumpat dpt dibendung..uhuhu..

    comel gambar2 kucing tue ye..kretif..;)

    ReplyDelete
  55. betul2.. ayat ni la yang di gunakan utk "mencover" mengumpat..
    semoga kita di jauhkan dari dosa "makan daging saudara kita"
    Pokok Manggis Depan Rumah

    ReplyDelete
  56. alahai, biase laa..mnusia ade je yg ta puas aty dgn org len..btw, sy bdk bru, tlong ajr mne yg tatau oke..

    ReplyDelete
  57. tu namanya coverrrr . hahaha


    sebab tu orang cakap , kalau tiada apa yang baik hendak dibicara , lebih baik diam dari berkata :)

    ReplyDelete
  58. alahai mak jemah pum kaki gosip ghopenye. mulut x boleh tahan la namee hihik.

    ReplyDelete
  59. aku bukan nak cakap apa lah kan ? aku mmg hensem .. eh silap . hihi

    ReplyDelete
  60. right namee dear. kadang-kadang bila kengkawan dah start bukak mulut dengan ayat "aku bukan nak cakap apa lah kan..or ayat yang sebangsa dengannya.. ida terus tinggalkan je orang tu.. dats why ramai yang tak suka kawan ngan ida.. actually, malas sebenarnya nak dengar cerita aib orang coz diri sendiri pon belum tentu betul..


    *lama tak komen entri namee.. waaaa*

    ReplyDelete
  61. haha. kadang2 bukan nak ckp apa.. so truee XD

    ReplyDelete
  62. kadang-kadang bile dah mengumpat ni cakap dalam hati "xpe kot benda aku cakap ni, dah memang betul, bukan mengumpat ni kot" haha

    ReplyDelete
  63. tau xpe.kadang2 tak sedar yg kita sebenarnya dah termengumpat bila guna ayat 'aku bukan nak cakap apa lah kan' tu..lepas ni nak kena hati2 lah! :)

    ReplyDelete
  64. haritu baca entri ni xsempat komen lagi.

    Dhiya sendiri kdg2 tak boleh lari dari situasi aku bukan nk ckp apalah kn hehe but now mcm sebolehnya elakkan diri n berjauhan dgn org yg cenderung ke arah umpat suma ni. Tak elok tuk kerjaya nnt woh. alhamdulillah kwn dhiya majoriti tak mcm ni.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...