Thursday, August 2, 2012

Beza Lelaki dan Perempuan Dalam Persahabatan

Hello peeps..

Beza Lelaki dan Perempuan Dalam Persahabatan. Kita lahir lelaki perempuan ni berbeza. Dalam bersahabat pun kita banyak perbezaan. Berbeza sebab sifat kita dua jantina berbeza so in dealing with persahabatan pun tentu berbeza. hui banyaknya ulang perkataan berbeza. haha

Term "Oh dia tu kawan aku"
Kalau lelaki....
Lelaki, kalau diorang dah tahu nama dan pernah terserempak beberapa kali dan pernah angkat tangan tanda say HI pada seseorang pun itu dah dikira kawan. Kalau tiba-tiba diorang keluar makan dengan family then tiba-tiba terserempak dengan seseorang yang dia tak pernah berbual dan sekadar tahu nama yet pernah say HI dan bila ditanya oleh family..."siapa tu ?" ...lalu akan dijawab "Oh kawan tu mak.Kawan kat campus" . Bagi aku, lelaki ni lebih senang berkawan dan membuat kawan. 

Kalau perempuan...
Selagi kita tak berbual dan bercakap at least beberepa sentence, title kawan tu masih belum  wujud. Selagi tak berbual macam mak jemah, itu belum boleh declare as kawan.Kalau ye mengaku kawan pun mungkin kita akan kata "oh dia tu, bukan kawan. Sama asrama je". Macam tu lah jawapan dia,. Ada juga yang kalau pernah senyum to each other tapi bila ditanya "siapa tu?" ....lalu akan dijawab dengan jawapan "oh sama asrama tapi tak pernah cakap pun". Kami perempuan bukan memilih kawan tapi...hmm entah.  haha

Sweet and sentimental value...
Kalau lelaki...
Lelaki kalau kawan tu rapat dan baik sangat dengan dia pun takde nak buat sweet sweet. Beli baju sama ke nak pakai baju sama-sama bila keluar. Sweet yang tersirat. Best buddy ever tapi tak pernah laga pipi pun. Peluk bahu ada lah . Sweet dan sayang kawan macam mana pun macho tetap nak kena maintain. Dalam berkawan, diorang mudah datang dan pergi and make friends dengan sesiapa je. 

Kalau perempuan....
Perempuan kalau berkawan, lebih setia dan akan contact sampai bila-bila jika jumpa bff sejati. Dah beranak pinak pun masih ingat each other. Bila jumpa "aaaaa aaa wey lama tak jumpa"(sambil lompat-lompat sikit) . Dah tu mesti nak tangkap gambar bersama atau memiliki baju yang sama tanda persahabatan. Perempuan lebih sentimental dalam persahabatan. 

Bila pinjamkan barang..
Kalau lelaki...
Kalau lelaki, pinjamkan barang adalah perkara yang sangat sempoi. Kebanyakannya tak minta izin pun terus ambik je. Pernah kat campus dulu aku tanya kawan lelaki aku "eh tu macam jacket kau je, sebijik. Dia beli sama dengan kau wey". Lalu kawan lelaki aku jawab "memang jacket aku pun, dah setahun pun dia pakai.haha". Bagi pinjam motor pun sempoi je. Takde pulak aku tengok gaduh-gaduh. Kalau tak rela meminjamkan barang pun just redha. Malas nak bising-bising. 

Kalau perempuan...
Perempuan sangat proper dan sayangkan barang lebih. So kalau nak pinjamkan barang tu mesti la kena minta izin dan mengharapkan pulangkan kembali. Kalau tak minta izin mesti akan jadi issue kecik hati, tak selesa. Macam aku sendiri, aku pun tak selesa kalau orang masuk bilik aku dan ambil barang. Nak-nak kalau tak letak balik kat tempat yang asal . Rasa macam aalaaa, why la you. Kita perempuan sangat detail dan hargai semua barang dan nak jaga barang elok-elok. :p even pen atau stapler dalam pencil case atau sikat atau klip rambut.

Baca message kawan / Privacy..
Kalau lelaki...
Baca message dalam hp kawan tu aku rasa benda yang sangat biasa bagi golongan lelaki. Nak pulak diorang ni jenis letak handphone merata-rata. So apa jua mesage cinta kawan tu semua habis dibaca. kan ? so kesian la para gadis kalau kantoi iteww cinteww dieww.Nak pulak semuanya dalam satu campus, memang segan gila kot. Facebook pun selalu tak logout, so bila kawan masuk facebook mula lah nak tulis status mengarut saja nak buat gila. Lelaki sangat kurang privacy. 

Kalau perempuan...
Perempuan simpan handphone betul-betul.Mana ada campak merata. Ada je jenis kawan yang suka baca text orang. Sangat tak senonoh dan tak elok baca messages orang. Walaupun ada jenis begitu, tapi hp perempuan selalu disimpan rapi jadi peluang untuk orang lain baca message kita itu sangat tipis. Kalau la ada kawan yang sengaja baca message cinta mesra kita..well, this is going to be a war ! Perang ! Perempuan lebih privacy. Contoh: Kita mana ada buka baju secara terang depan-depan kawan secara slumber. 

Bila pinjamkan duit...
Kalau lelaki...
Aku tengok, lelaki kalau bagi pinjam duit kat kawan macam bagi terus je. Salah satu sebab adalah sebab si peminjam taknak bayar dan lelaki malas nak bising. Bertahun-tahun pun tak minta balik unless kalau dah sesak gila and sangat perlukan duit baru lah nak berperang dan bertumbuk.

Kalau perempuan...
Bila bagi pinjam duit, sampai masa akan dituntut dan lebih tegas. Yela, kita pun perlukan duit. Mana boleh taknak bayar hutang. Kita bertindak lebih pantas. 

Aku rasa nak tulis pasal ni bila teringat aku pernah mengadu kat ayah aku tentang sesuatu dulu dan ini respond yang aku dapat...

Aku : Papa, tahu tak hari tu adik keluar campus jumpa kawan jap then time tu malas lah bawak handbag, adik letak je handbag kosong adik tu atas meja. Then bila dah balik bilik, tiba-tiba tengok handbag adik dah takde!! Roomate adik pinjam.Dia main ambik je beg adik tu !! (aku mengadu dengan nada marah)

Papa: Laa, pasal tu pun nak marah ke. Papa dulu iron baju elok-elok and gantung kat shirt hanger. Lepas tu pergi mandi lah sebab nak siap pergi kelas. All the sudden lepas mandi, tengok baju yang papa gantung tu dah takde! Rupanya housemate papa dah ambik pakai pergi kelas ! Tapi kitorang tak kisah pun. Rasa marah tu takde la, bengang sikit tu ada la. Takdela bermasam muka plak. 

Hmm, ok. Itu lah beza yang aku nampak dalam berkawan between these jantina ni. Betul ke ? Mari share!

Happy reading and have a nice day...



10 Rahsia Lelaki Yang Perempuan Perlu Tahu !


88 comments :

  1. agreee! especiallty situasi 1st tu mmg sangat agree la :D mmg mcm tu pun peel nya. ;D

    ReplyDelete
  2. im not gay. but if kitorang pgng tgn mcm mn lak. sila perjelaskan

    ReplyDelete
  3. aku ramai kawan lelaki. so, bagi aku tak salah kawan dengan lelaki kan. aku lebih suka kawan dengan lelaki dari perempuan. sebab bagi aku perempuan ni tergedik2

    ReplyDelete
  4. so true namee.mcm bf sy suke hati die je letak henpon kat merata2. bila kantoi kapel mula gelabah. haha. tapi mostly mmg terserlah sgt lain lelaki & perempuan dlm berkawan ni. Lelaki x pilih bulu sangat mcm perempuan

    ReplyDelete
  5. jihah..kawan saya yang couple sesama classmates semua kantoi sebab tu.sebab bf diorang jenis letak hp merata2...so text cinta semua kawan2 bf dia baca. haha

    ReplyDelete
  6. myra...ayah saya kata lelaki macam tu.tapi taktahu lah betul ke tak.:)

    marfieyra..hewhew hew :)

    afiq...pegang tangan ...awww

    aniza...hmmm somehow...pompuan pilih bulu jugak dalam berkawan. sbb tulah.

    ReplyDelete
  7. aku paling pantang org sentuh/ambek brg pribadi.. mcm hp or laptop.. xsuke!!! =.="

    ReplyDelete
  8. saya pantang orang baca msg kat hp walaupun ia tak personal sangat tapi ia sangat rude.

    ReplyDelete
  9. most of the facts tuh betuL...tapi CG puLak, kaLau orang pinjam duit seLagi tak berpuLuh or beratus hinggit, takde kesah sangat...setakat 10 hinggit ke bawah tu mampu Laa nak sedekah jek :) tapi CG puLak jenis perangai LeLaki kaLau berkawan..it depends Lah kot~ :)

    ReplyDelete
  10. CG....betul. kalau hutang dalam RM10 tu takpela. kalau yang ratus2 tu sampai masa mesa mesti kita akan tanya dan tuntut. :) kalau lelaki..kalai ratus2 pun sampai bertahun2 tak bayar.

    ReplyDelete
  11. kes pinjamkan barang tu,ada gak laki yang kedekut...

    bila seseorang laki ni kedekut nak mampus,memang heboh satu kampus sampai kena booo ramai2...

    hahaha..

    laki and laki takyahla nak kedekut sangat,nama pun membe,takkan nak kedekut.

    ReplyDelete
  12. kak namee~~~~~~ sangat benar ye. jitu dan tepat sekali.

    ReplyDelete
  13. sambang kemas....tu la sampai boo satu asrama tu. sbb lelaki jarang lah kedekut wey. serious.

    puteri cahaya..hehe :)

    ReplyDelete
  14. hahaha. coolnyaaa uncle roslan niii. hai uncle. saya Lynn,kawan Namee. ;p

    jadi perempuan sgt complicated kot rsanya.every single thing mesti nak teliti.hewhew ;p

    ReplyDelete
  15. ayie setuju point yg namee bentangkan...tak de hal,lelaki kan sempoi..hehe

    ReplyDelete
  16. ada satu lagi perbezaan :

    perempuan: eh aku nampak "besfren" ko tadi, kemain lagi dia lepak dengan pakwe dia..
    *besfren=musuh

    lelaki : eh tadi aku nampak besfren ko tadi. dia lepak dengan makwe dia :)
    *besfren=besfren..

    ReplyDelete
  17. setuju sgt2...lelaki nmpk lbh mudah manakala ppuan agak sikit complicated..maklum la,emosi katanya..hehe

    orang kata ppuan dgn lelaki sme je..mana sama kan kan kan? lain benooo..

    ReplyDelete
  18. Perempuan ni biasanya dgn best buddy dorang klu pinjam brg tnp permission, takde hal. Yg tak suka org selongkar inbox mesej tu saya setuju. Saya pantang jgk klu org slongkar inbox even takda private mana pun. Hehe

    ReplyDelete
  19. perempuan lebih detail sbb tu benda yang nampak simple kononnya boleh jadi issue. tp kalau baca text orang tu memang tak senonoh. saya pun tak suka. :/

    ReplyDelete
  20. true story. (:
    and ur father is cool.hehe.

    ReplyDelete
  21. WAH! Pakai gambar Paul Rudd and Jason Segel for I Love You, Man movie! Favorite actors!

    ReplyDelete
  22. Wahh! Pakai gambar Paul Rudd and Jason Segel from I Love You, Man movie! They are both my favorite actors!

    ReplyDelete
  23. dari sudut pandangan saya... SERUPA lah kite... haha. :D

    ReplyDelete
  24. haha. 'adik' ye?
    e'eh,,bukan namee ade adik lagi ke?? hahahaha



    sempoi entry beb ! :)

    ReplyDelete
  25. adik...:p saya ada adik lagi bawah saya. sepautnya saya adik last tapi mak ayah saya lah .....TER ada adik lagi. hehe

    ReplyDelete
  26. semua diatas benar belaka heee....

    ReplyDelete
  27. wahai kak namee yang cantik bistari..saya dengan lantangnya membantah perihal lelaki nih suka-suka ja main henset kawan, xde privasi. Ouh,kurang betul tu... lsegelintir aje kot... yg selebihnya tuh.. lebih kepada niat nk pedajalkan kawan je. haha

    ReplyDelete
  28. dulu makwe gua, gua relaks kasi member gua pinjam. tapi seminggu je la. makwe gua minta break lepas tu. benci.

    ReplyDelete
  29. namee, part baca message tu, bf akak siap buat password utk msj, gallery utk elakkn kwn diorg tgk.. hurmm..

    bab pnjam barang, dl kt kolej, akak selalu kena.. main pakai je tanpa mnta izin..

    ReplyDelete
  30. perempuan agak complicated sikit kan..lelaki semua pon mudah je

    ReplyDelete
  31. point sweet & sentimental value tu memang selalu sy nampak terjadi..mmg beza lelaki dgn pempuan dlm bab2 berkawan..

    ReplyDelete
  32. yupp...memang betul skalik....pempuan cerewet...laki memang sempoi....

    ReplyDelete
  33. err..err..ye kot..kih3..pompuan ni kan kompleks sikit..huehuehue..

    ReplyDelete
  34. mudanye kan jadik lelaki.......................... jeles

    ReplyDelete
  35. lelaki lebih sempoi dalam berkawan :)

    ReplyDelete
  36. masing2 ade kelebihan n kekurangan dalam berkawan kan

    ReplyDelete
  37. man life is so simple... xckup boxer pn tibai mmbe punyer... ha3..

    ReplyDelete
  38. hermmm,,memg sangat beza kan,,hehhe,,pompuan ni lebih complicated,,,tp baguslah camtu kan,,,;)

    ReplyDelete
  39. sangat betul namee.

    member wan, bila lepak lepak dalam bilik, main letak je npone, and ada yag pernah tertinggal.

    bab hutang pun sama.
    laki tak kisah sangat.
    kadang tu, ada rasa segan nak mintak hutang.


    lelaki ni, semua benda nak ambik mudah.

    tapi benda apa yang laki take serius ea?...hmmmmm..

    ReplyDelete
  40. best laa .. memang betol pon .. normally lelaki ni tak amek kesah sgt ..

    ReplyDelete
  41. hewhew.perempuan complex sikit..

    ReplyDelete
  42. Cam salah je namee. Manade lelaki baca msg org sesuka hati ni. Salah2 . Saya bantah tuan hakim!

    ReplyDelete
  43. pinjam beg camtu caranya? certain part memang best kawan dengan lelaki, tapi certainpart memang tak syok. tambah lagi bila time nak exam, time tu la dia nak pinjam pensil 2B, dan memang harapan je la diorang nak pulangkan semual. =.=!

    ReplyDelete
  44. itu ok lagi kalau bace msj je.. yang tibe2 balas msj personal kite tanpe pengetahuan kite tu macam mane pulak.. Lagi rude.. Ade gak org cani kat dunie ni kan..

    ReplyDelete
  45. pnh wktu diploma dlu... ade mmbe pnjam boxer nk pgi klas.. ari isnin kna pkai bju kmeja... tnpa di iron, brmnggu2 bju tu xdbasuh slmber je die amik pkai.. ha3.. mmg gler... tp tu smua memori... xsgka leh jmpe mmbe cmtu.. tp nice!!!!

    ReplyDelete
  46. hahaha betul la namee.. lelaki dan perempuan nie memang berbeza..perempuan lebih amek berat tentang sesuatu perkara..laki?? ermm..main tak kisah jer la ;p

    name tolong update domain baru blog dkna ok :)

    ReplyDelete
  47. kak es jumpe namee dalam blog and FB je..tapi rasa macam dah kawan beberapa tahun lalu..
    erkkk tapi kak Es pompuan hahaha

    ReplyDelete
  48. cool dan sempoi sangat. sebab tu kadang2 barang semua hilang sbb semua dah bg pinjam kt orang. haha

    ReplyDelete
  49. sbb tuh laki tak leh nilai pmpuan.. sbb laki bukan sorang pmpuan.. sama juga pmpuan.. lain jantina.. lain persepsi.

    ReplyDelete
  50. namee, cilok jp.. nk letak kt blog http://perindugreen.blogspot.com/ he3... fllow ah kalo sudi.. =)

    ReplyDelete
  51. lelaki nak pinjam awek kawan utk pegi study.. no hal lah.. (well at least kawan2 aku cenggini)

    pompuan.. nak pinjam balak kawan utk pegi study.. world war 999..

    and slalunye kawan2 laki bayar balik hutang.. walaupun berbulan2 kemudian(selalunye lah)
    kalau tak ingat ade hutang setelah sebulan, kite tanye.. "aku ade hutang ko ke dulu?"

    mengikut pengalaman aku.. pompuan nih.. kalu hutang RM9.55.. n kite bagi RM9, dia akan mintak lagi 55sen.. kalau kite bagi RM10, dia akan bagi balik 45sen.. WTF? malas gile aku nak pegang sen-sen nih.

    ReplyDelete
  52. lelaki lebih sempoi dlm bersahabat...dan diorg tak mudah touching...berbanding perempuan..

    ReplyDelete
  53. kadang2 kesempoian lelaki tu pun bawak banyak masalah juga :)

    ReplyDelete
  54. baiknya papa. hee
    sangat2 betul pun perihal perempuan tu. nak buat macam mana. Allah dah create mmg perangai perempuan macam tu. :')

    ReplyDelete
  55. sangat sangat betul. semua betul. haha. perempuan particular sikit pasal benda yang ada kaitan dengan dia. lelaki ni lantak lah. dorang malas nak gaduh gaduh bising bising. kalau perempuan? memang tak lahhh! huhu.

    ReplyDelete
  56. Eh eh.. betul la sis, lelaki klu dlm bab berkawan mmg sempoi.. girls plak, dia mcm strict skit. I mean, kawan biasa la not bff. Hehe..

    ReplyDelete
  57. Yep, actually semua dlm entri kali ni is applicable to most of boys & girls. Benda ni mmg azali dan common nature yang sememangnya obvious in certain situations. Great entry, precise and well-written :D

    ReplyDelete
  58. Yea...sume komen di atas aku stuju.....100% btul....even setelah mereka bergelar husband pon masih lagi sama.......dia org sgt malas nak bising bising....

    ReplyDelete
  59. betol2 saya sokong..hehe
    sebab tu sya rmai kawan llki dr prempuan..sebb dyeowg lebih sempoi..
    klau llki ajk mne2 lepak pun ok jer..tp klau mmber prempuan,kecoh skit..
    sya kalu bab pnjam brg or duit xde hal..tp mesej 2 xlah haha
    ade lgi 1...llki zmn sekarang ade jugak yg kaki gosip..pergh! yg tu xleh blah..

    ReplyDelete
  60. memang kelakar..mostly betul la tue..
    sebab tue laki dan perempuan akan melengkapkan satu sama lain..haha :D

    ReplyDelete
  61. yup, so true :) laki mmg mudah dtg n pergi n make friends dgn sesiapa pn. n lg satu, kebanyakan laki akn lebihkn member sndri dr GF. kan? :)

    ReplyDelete
  62. yup, dats so true :) laki ni mmg sng make friends. n slalunya, laki akn lebihkn kawan dr GF sndri. kan? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun jenis lebihkan kawan dari BF..:)

      Delete
  63. Yess, setuju dan betul sangatt kak Namee. Nampak sangat perbezaan antara lelaki and perempuan :D lagi2 part sweet andd sentimental value, haha

    ReplyDelete
  64. Perkara ni sy pernah bincang di forum cg.. hehe, tajuk die pempuan lebih berkira dari lelaki.. haha

    ReplyDelete
  65. Perkara ni sy pernah bincang di forum cg.. hehe, tajuk die pempuan lebih berkira dari lelaki.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak semua...saya x pernah berkira ngn kawan2 saya, kitorang kadang2 pakai baju kawan2 gi kuliah~~..tolong ironkan lagi

      Delete
  66. Saya dah lame prasan benda ni...

    ReplyDelete
  67. Bab redha tu stuju , ƗƗɑƗƗɑ dah mcm tak boleh buat ape , , , tgok2 hilang je , then nak tak nak kne tunggu barang tu dtg balik je , ekekeke

    ReplyDelete
  68. mmmMMM..sume tu betul..tapi nape ekh aku rasa macam aku lebey bersikap mcam llaki..nak djadikan cite..kat asrama aku lupe kat mane handphone aku...n lastly jumpe kat tepi katil...bab pnjam duit plak..aku mmg x kesah sangt...x tau nape..tp bile time aku nk pnjam..kadang2 tu lupa..tetiba ada je duit..mmm lg satu mybe aku ni jenis pnabung kot..aaaiisshhh..pempuan kan...FYI aku bukan jenis detail..lntkla..tp bab kbrshan orng kat ujung kg pon buley dgr sore aku..kalau tmpt aku brsph..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin kita sama...saya pun perempuan tapi x pernah berkira ngn kawan, kalo dorg nk pakai baju saya pun pakaila...selalu kot bila x sempat basuh or malas iron..hehe..kadang2 tu housemates saya tolong ironkan baju, x kisah pun. Duit pun x berkira tapi x pulak ada yg amek kesempatan, lagi dorg segan ada la...n HP aku pun selalu merata2..kejap kt atas peti ais, kejap kt bilik org lain

      Delete
  69. wow..nice info...that all true..can i share at my blog??

    ReplyDelete
  70. TRUE! dat's why perempuan ada 9 nafsu dan lelaki ada 1 je nafsu... dr situ kte tau yg org perempuan ni lebih emosional...hehehe ^_^

    ReplyDelete
  71. setuju sgt2! betul, betul, betul

    ReplyDelete
  72. part baca message dlm hp tu betol...tapi kitorang bab pinjam2 barang ni ok je...ambik je..barang mu barangku jua...so kitorang ni gang2 pompuan pelik ke..hahahaa..n saya n housemates saya memang selalu saling hack meng-hack fb masing-masing...:3..^^

    ReplyDelete
  73. semua point pun kite agreed. bab pinjam duit tu lagi la agreed! now i become my hubby pny ceti, kwn dia pinjam duit i take note then cukup bulan kutip *dgn selambe (but close fren je la kan) heh ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...