Thursday, December 6, 2012

Ma, Kenapa Tiba-tiba Mama Restu Hubungan Adik dan Isham ?

Hey hello ... :)

Saja buat kerja gila nak tanya soalan macam tu kat mama. Tengah bual-bual pasal menantu then tiba-tiba rasa nak tanya soalan berani mati. "Ma, Kenapa Tiba-tiba Mama Restukan Hubungan Adik dengan Isham ? Dulu mama benci gila kot :P" (Ya Allah, aku pun tak tahu kenapa aku tanya soalan tu secara spontan dan macam nak gelak-gelak.. saja test test) . Pastu, muka mak aku macam berubah sikit lah. then dia cerita..

"Sebenarnya mama pelik kenapa hang macam takde bf langsung time study kat university tu. Sms pun jarang, on the phone pun jarang. Handphone memang sorok dalam poket je sentiasa tak bagi orang lain pegang pulak tu. Mama memang dah syak pun namee macam rahsiakan sesuatu . Mama syak namee masih contact dengan Sham sebab cara hang bercakap sama macam Isham cakap. Cara cakap macam lenggok lembut-lembut sikit .( aku rasa mak aku perasan perubahan tu sebab aku jenis cakap kasar dan keras sikit  ) . Mama selalu doa mudahan hang dapat jodoh yang elok dan baik. Time mama solat , mama ternampak muka Isham. ! Sejak tu , mama mula macam boleh terima sikit-sikit. Memang dah agak lama dah tapi saja diam dulu. "

Begitulah petikan dari penjelasan mama aku. sobs. :') Rasa macam nak menangis. Tapi seriously aku tak expect pun mak aku akan approved. Susah hati bila fikir. Plus walaupun ayah , adik beradik aku support , tapi diorang kadang-kadang takut gak sebab dealing with restu mak. Benda besar tu. Hanya Allah je yang boleh bukakan pintu hati mak aku. Bila dah direstui, aku cepat-cepat beritahu Isham. 

Me: Isham, u know what. Mama dah tahu pasal kita ! love you

Isham : Seriously ?? Then apa cerita ?? gulp. love you

Me : Hmmm. :'''''( love you. (saja buat emoticon sedih nak bagi Isham takut..hahah)

Isham : Hmmm. Are u okay? :/ love you

Me : hahahha. Mama okay lah. Alhamdulillah. Nanti Mira cerita panjanggg okay! i love you

Isham : Syukur  Alhamdulillah. love you :''''')

Tapi, bila mak aku kata mak aku dah restu, aku rasa hati aku macam kena rendam dengan ice. Rasa sejuk. lega, berangin. haha. Thanks mama. 

Aku tulis ni bukan sebab apa tapi aku tahu ramai yang ada masalah sama macam aku. Mak atau ayah tak restu/ tak suka partner korang tapi entah lah. Sebenarnya tak elok teruskan hubungan tanpa restu tapi manusia lemah. Syaitan pun hasut-hasut, kita jadi susah nak tetapkan pendirian. Yang aku rasa, kalau betul-betul serious nak kahwin sama-sama kena janji wait for each other dan setia in the mean time. Kalau betul-betul serious la. Kalau rasa macam hati boleh pergi kat orang lain, tak pe lah kot. Kalau mak kau marah pasal hubungan kau tu, kau diam jela. Jangan pergi maki balik. Derhaka. Dah la hubungan tak restu, melawan pulak tu. haha

Kalau aku dengan Isham, jenis yang susah suka kat orang. Tapi once dah suka memang kejar betul-betul. aku memang tak pernah ada bf pun sebelum Isham, jumpa Isham terus jatuh cinta dengan hati dan budi bahasa dia. Memang susah lah nak lupa. walaupun kitorang jarak umur jauh ala-ala macam Lisa Surihani dengan Yusry tu konon, tapi chemistry kitorang memang kuat gila. Walaupun time dia zaman remaja dan aku plak baru lahir, tapi kitorang boleh masuk dunia masing-masing. Alhamdulillah sepanjang kawan ni, aku dengan dia tak pernah bermasam muka/ argue/gaduh / merajuk lebih dari 2 jam. Kalau argue, lepas tu masing-masing ketawa kan diri masing-masing. 

Sekarang, aku memang syukur sangat sebab nampak semua family aku memang terima Isham . hehe.


lauk kari mama masak bekalkan untuk Isham. 

Aku berani mati tanya soalan "ma, kenapa tiba-tiba restu? Dulu benci gila kot.:P".. Dah tu mak aku pun smash balik soalan "kenapa namee suka Isham?" . Tak pasal kena jawab. Jawapan, sebab hati , kelembutan dan kesungguhan dia. Lagi satu yang tak boleh blah, mak aku ingat aku lesbian sebab tu takde bf. Walaupun tak declare couple pun tapi kita tahu suka diri masing-masing. Hati dah connected giteww. Setia saja lah kalau rasa yakin. 

Happy reading and thank you :)

Yang berkaitan...
PART 1 : How We Met
PART 2 : Cinta Tanpa Restu Finally Approved
PART 3 : Im Getting Married






68 comments :

  1. WOW ! sweetnye time sis btau ur future husband :)

    ReplyDelete
  2. WOW ! sweetnye time sis btau ur future husband :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah. dan dah boleh kawen. congrats!! berkat kesabaran kan..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah . Restu parents memang penting sis ;) I'm happy for you ^^

    ReplyDelete
  5. so sweet kak namee :')
    mesti rsa bahagia sgt time kena restu tukan?

    ReplyDelete
  6. rasa lega sangat. hehe. alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  7. dah mmg kalau sms atau masa bercakap mesti ada 'love you' tu kat blkg ke? so sweet...hehe, mcm baca novel (sbb skrg tgh gila baca novel..)

    ReplyDelete
  8. lulu...hehe. sms lah selalu nya. every text hujung dia mesti ada love you. tapi kalau during calls berbuih mulut la kalau nak cakap hujung setiap ayat ada love u. hehe :)

    ReplyDelete
  9. takdenya buih kan kalau dah sayang ;) agak2 lepas kawen masih buat tak? cer tanya isham.. soalan cepumas ni :p

    ReplyDelete
  10. banyaknya perkataan LOVE U tu. tahniah kak ! :") alhamdulillah jodoh yang sesuai untuk akak hihi

    btw, mak akak orang utara ke ?

    ReplyDelete
  11. haha. yang pasal lesbian tu, mesti sebab sekolah puteri dulu kot. mama syaz pun pernah gak serkap jarang syaz mcm tu. hais. sodih betul.


    anyway, CONGRATS kak namee syg! :*

    ReplyDelete
  12. namee,lagi sekali tahniah dr ayie...serius sweet kisah namee...:")
    yup restu keluarga tu penting,restu famili redha Allah..:)

    ReplyDelete
  13. yo namee!

    tahniah ye.

    lega gila kot bila ma namee cakap macam tu setelah sekian lama pendam.

    tahniah namee.

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah family restu.. ini nak kawen dah.. nanti nak datanglah kenduri namee.. hehe

    ReplyDelete
  15. ok akaku bce semua citer kau....

    mungkin kite sebye,.. atw kau tua sthn dr aku...

    aku suke sgt2 citer kau nie.....

    mcm tgk drama lak.... bce smbil terbyg2 hihih lagi2 time hp kau kena baling 2.... hihih

    pape pon aku ucap kan tahniah sb kau berjaya pertahan kan cinta pandang pertama kau.....

    syabas beteh =)

    all the best k =)

    ReplyDelete
  16. :')

    yang part lesbian tu serious tak boleh blah haha

    ReplyDelete
  17. lulu...hehe. lepas kahwin kita tengok, dia apply ke tak yang 7 tahun bercinta yang love you banyak2 tu. hehe we'll see. hehe

    ReplyDelete
  18. melalui solat je kita selalu dapat petunjuk kan.. subhanallah :)

    ReplyDelete
  19. aliff...Perak. kampung kat PErak dulu :)

    ayie...yup. restu snagat pentng :) thank u ayieee :)

    syazana....haha. saya macam takde perasaan kat lelaki lain sebab hati saya duk ingat isham je. mak saya plak ingat sy lesbian. sobss :'/ haha

    ReplyDelete
  20. Inilah masanya di mana suatu persoalan dulu yg pernah jadi kontroversi. 'namee tu perempuan ke lelaki?' hahaha....

    bukan lelaki, bukan lesbi, okeh! Sekali lagi, tahniah buat namee. :)

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah..dipermudahkan juga akhirnya..and both of u are getting married..i'm happy for you my dear namee..

    setuju bab yg kalau ade chemistry tu tak perlu pun declare as couple..saya dgn tunang saya pun camtu masa memula dulu..hehe..

    tapi yg tak menahan tu every end of msg ade love you..suwiiiittt je..^_^

    ReplyDelete
  22. kak namee jangan lupa post kad kahwen pada erny ohkay! :D

    ReplyDelete
  23. kak namee..jngan lupa post kad kawen pada erny ohkay! :D

    ReplyDelete
  24. awww...terujanya..anyway tahniah namee

    ReplyDelete
  25. hehe..kelaka plak..tpi alhmdllh la kan...=)..smg dipermudhkn urusn kahwin=)

    ReplyDelete
  26. Lucky namee, lucky isham! :) congratultions dan semoga berbahagia smpai ke syurga

    ReplyDelete
  27. alhamdulillah, happy ending insyaALlah! :D
    Moga berbahagia ye sis namee :)

    ReplyDelete
  28. awwww..... bestnya direstui.. alhamdulillah...

    ReplyDelete
  29. mak azza restu BF sebelum aza sendiri kenal BF hahaha... klu menjadi hubungan baru azza citer muahahah..

    ReplyDelete
  30. azza nanti cerita la...mihmihmihmih. hehe :)

    ReplyDelete
  31. okay, sweet nya kisah cinta sis namee n Isham. Permulaan agak sedih/pahit sikit sbb tak dpt restu ur mom. But, lastly, happy jugak. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan dengan IzinNya. Tahniah untuk yang keberapa kali tah. hehe.

    ReplyDelete
  32. heee..sweet gitewww..kalau dah jodoh, elak camne pon, ttp terikat..

    ReplyDelete
  33. Restu ibu bapa memang wajib dan penting kan namee. heee

    ReplyDelete
  34. Oh ma gad, memang sah kawen ni :P

    ReplyDelete
  35. 30:21 Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.

    ReplyDelete
  36. finally..alhamdulillah.. moga restu ni berpanjangan ye namee

    ReplyDelete
  37. Alhamdulillah..

    akhirnya mama namee restu..

    sweet gila,setiap ayat ada love you...

    hehehehe

    ReplyDelete
  38. ermmm..kisah namee lebih atau kurang sama dengan dkna jer tapi dalam situasi yang berbeza :)

    tahniah namee..restu ibu pasti ke akhirat insyaAllah :)

    ReplyDelete
  39. tahniah namee....comel bla tiap msg da love you kt hujng huhu.....

    ReplyDelete
  40. alhamdulilah namee dah dapat restu keluarga semua.. sama lah mcm lia..sebelum kawen tak dapat restu..siap parents pasang spy suh siasat sapa lah mamat yang nak kat anak dia nie...yang org spy lak ckp bukan2 pasal suami lia.. tp sbb cinta lia pertahankan and cuba pujuk jugak..sakit cam mn tetap kena kuat..slow talk...ayat yang wat parents terkedu lia ckp... "ibu abh tak kenal lg sape dia jumpa pun tak penah jadi sy merayu sekali je ibu abah jumpa dia..lepas dah jumpa kalau tak leh terima jugak takpe saya putus" dan selepas pertemuan pertama dan mlm pertemuan ngan parents lia..depan adik2 and family di lamar lia..dia ckp kalau pakcik makcik restu sy dengan lia..sikit masa lagi sy hantar wakil merisik...begitulah lebih kurang citernya..and skang kami dah kawen..lepas dapat restu semua berjalan lancar alhamdulilah...jarak usia kami 8 tahun..kira jauh gak tu..tp berkat kita sabar..and support each other..berdoa InsyAllah..

    Jadi lia harap namee pun begitu..dah kawen dugaan lagi banyak tapi sabar..and kena saling support each other ok..tahniah....semoga bahagia selalu...amin..

    ReplyDelete
  41. lalui benda yg sama. mula2 memang takde restu mak saya langsung. tpi hati masih nak jugak. so, sembunyi2.. tapi alhamdulillah mak bapak saya dah bleh terima bakal pasangan saya.

    betul kata orang, jangan melawan. sabar je. kalo ada jodoh, in sha Allah pasti ada jalan.

    selamat pengantin baru in advanced untuk namee.. :)

    ReplyDelete
  42. memang perit kalau ada dalam situasi hubungan macam ni. kan ? sobs..

    ReplyDelete
  43. Tahniah Namee. Dramatic sungguh.. Jangan lupa sujud syukur. Alhamdulillah berkat kesabaran dapat la Namee kawen dengan orang yang Namee sayang. (^_^)V

    ReplyDelete
  44. hahahaha.. nasib baik dapat jawapan yang memberansangkan..hahaha.. apa2pun, syukur sebab semuanya di atas kehendakNya... dan Dia dah tulis bahawa jodoh awak adalah bersama dengan Isham. Jadi, bila dah tertulis tu, takkan ada apa lagi di dalam dunia ni dapat memisahkan awak dengan Isham... tahniah tau awk.. semoga berbahagia hinggalah ke akhir nyawa..amin...

    ReplyDelete
  45. wahh..sweetnyaa...same wit me..tp akak brani tanya mak akak,Eyz takde kekuatan nak tanya...huhu...

    ReplyDelete
  46. congrats namee! hopefully everything akan berjalan lancar and berkekalan hingga akhir hayat! :)

    ReplyDelete
  47. sweetnya namee...bahagia kan bila first love jadi husband sendiri... kalawla first love sy dapat jd husband sy :(

    ReplyDelete
  48. Terharu baca kisah cinta namee ni...semoga berbahagia selamanya....

    ReplyDelete
  49. sob.. sob.. terharu baca cerita namee.. and anyway, restu orangtua itu sangat perlu.. i'm happy for you namee dear :)

    ReplyDelete
  50. LOVE YOU! hehehe. Alhamdulillah Allah mudahkan jalan namee dan isham :')

    ReplyDelete
  51. Allah tunjukkan jugak jalan.. alhamdulillah..
    restu keluarga tu mmg penting :')

    ReplyDelete
  52. epic! i think cerita namee is better dari cerekama kat tv...hehehe

    ReplyDelete
  53. Namee;')
    Tahniahhhh sebab mama dah restu hubungan dengan bakal suami:)
    Semoga bahagia sampai akhir hayat:)

    ReplyDelete
  54. Tahniah... Bukan senangkan nak diterima macam ni... Yang penting tak berputus asa...

    ReplyDelete
  55. rasa macam semangat ja baca kisah awak..situasi yang sma :(

    ReplyDelete
  56. sebenarnya yg paling penting, kebenaran dari wali. kalau wali kita kata ok, tak sapa boleh sangkal dah.

    ReplyDelete
  57. hmmmmmmmmm....actually ive been in ur shoes..so thats why ur love story sgt attracted me dear..Alhamdulillah n happy for u guys to finally get together..org kata klu dh jodoh mmg xkmana..yup age differ doesnt matter ble kt dh suka sama suka coz at first place klu xsama pmikiran (even age sgt jauh) we not gonna fall on each other at the first place kn..hmmm pompuan mmg suke mbebel! hihi

    ReplyDelete
  58. Aduinaa, part lesbian tu rse cm nk ketawa berguling hadehh.. xDD

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...