Monday, March 9, 2015

Bengang Je Selalu.

Hi

Bengang kan bila bayar bil tepat masa tiap bulan tapi coverage selalu weak ? Line terputus-putus.Bila hujan je siaran tergendala hehh.

Bengang kan bila kadang2 bil kena charge benda yang entah apa2, benda yang kita tak subscribe pun tapi credit kena cut ? Spam semata mata.

Bengang kan kalau telco janjikan promosi macam ni macam tu tapi tak tunaikan betul2 ? Masa tawarkan promosi tu bukan main sungguh tapi indah kahabar dari rupa.

Bengang kan bila kena cas harga yang tak munasabah langsung ? Nak nak bila roaming, harga tinggi cekik darah yang amat. 

Bengang kan bila tak subscribe pun channel tu tapi bila tengok penyata bila eh kena cas benda tu ? 

Macam2 lah bengang .. herghhh.

Tak kisah lah perkhidmatan Multimedia & Telekomunikasi yang mana pun termasuklah  telefon talian tetap dan telefon mudah alih, internet, TV berbayar, TV biasa, radio, SMS.

Bila bengang dengan perkhidmatan Multimedia & Telekomunikasi of course la terus pergi serbu  centre and buat complain. Tapi lepas buat complain, senyap sepi je diorang ni. Bila tanya balik baru nak bagi feedback. Bagi feedback pun tak memuaskan hati. Pergi 100 kali pun, macam tu lah feedback nya. Sampai dah rasa malas nak hadap diorang lagi tapi dalam malas2 nak tegakkan keadilan jugak ! hewhew

Nasib baik la sekarang dah ada CFM ni . CFM ni Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia under organisasi dibawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Bila mana  dah complain pun buat endah tak endah dengan complain korang, CFM ni lah our hero .

-sediakan saluran tambahan untuk aduan, susulan, kendali pertikaian dan rungutan yang masih tak diselesaikan oleh pemebekal perkhidmatan.
- bantu memeberikan cadangan ( depends on situasi)
-menggalakkan pengguna untuk mengamalkan kawal selia kendiri (pemantauan)
-Menjalankan kempen kesedaran mengenai hak-hak pengguna
-membangunkan kod-kod pengguna untuk memastikan perkhidmatan yang diberi adalah pada tahap mutu yang memuaskan.

So any perkhidmatan Multimedia & Telekomunikasi, dont play play aaa. Skang dah ada CFM ni, so bila buat complain direct pada telco tapi telco endah tak endah and keputusan yang tak memuaskan still unfair for the consumers so kita mintak tolong CFM pulak untuk bantu kes kita. Later CFM akan bagi nasihat la apa yang patut kita buat sebagai pengguna.

Selalunya banyak pengadu , mengadu pasal 
1.       Bil dan caj
2.       Perkhidmatan kurang memuaskan
3.       Liputan kurang memuaskan
4.       SMS
5.       Promosi yang mengelirukan

Rasanya 5 lists atas tu I pernah kena and tak puas hati cumanya before ni tak tahu pasal CFM ni. Sekarang CFm dah ada untuk tolong kes2 berkaitan macam ni. So if korang pun ada lalui situasi gundah gulana macam ni, boleh buat aduan terus kat web www.aduan.cfm.org.my . Nanti lepas mengadu, boleh check status aduan korang kat web tu jugak. Dengan syarat , kes korang ni dah diusulkan pada pihak utama tapi diorang tak settle kes gak  so lepas tu boleh refer CFM okays.

Senang nak buat aduan kat web CFM ni sebab boleh check status aduan kita.
ah ni dah mengadu tengah nak check status aduan lah ni. ekekkeke. 



www.aduan.cfm.org.my


Sekarang diorang tengah adakan contest namakan CFM maskot gajah ni. Sian gajah ni lahir2 takde nama weyh, sampai dah tembun camtu pun takde nama. So tolong la namakan si maskot tembun ni. 


Siapa yang paling creative namakan maskot ni of course la dapat hadiah woi...hadiah Iphone 6, ipad mini 3 & ipad mini. Siapa lah dapat tu. 








7 comments :

  1. Sabar yer Namee.Sebab itulah saya tak pakai astro.Sebab kalau hujan lebat semestinya langsung tak dapat tengok TV.
    Dah serik sekarang ni..Bayar mahal-malah dan cukup bulan tapi negatif jadinya
    http://pariparimalaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. wah teka nama je boleh menang i pong.. kemain CFM tau... hahahaa

    ReplyDelete
  3. Rata-rata kita berhadapan dengan masalah yang lebih kurang sama.. :(

    ReplyDelete
  4. Mmg sangat bengang klu line slow ....

    ReplyDelete
  5. Sy selalu kena mcm nie... bila nak update blog jer line slow... skrg lagi teruk sangat....sbb tu skrg sy dah jarang dpt blog walking n blogging...nie bila sy check semula , rupanya broadband sy ade langgan video opis ade hantu, tiap2 hari tolak chrage RM1 dri broadband sy...patutlah line sy slow.. tpi setahu sy, sy mmg takde langgan ape2 video pun, lgpn video tu sy pun xdpt. sbb brodband nie pun sy guna utk laptop jer, takpenah gne kat hp... yg peliknya walaupun kt tak pernah langgan vieo tu, tp tetap kena charge...dah mcm auto subscribe pulak.. :(

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...